پست وبلاگ

روغن‌های حياتی موتورسيكلت‌ها

اگر شما هم اخيرا مشكلات زيادي با موتورسيكلت‌تان داشته‌ايد، لازم است بدانيد كه به اندازه كافي به موتورتان رسيدگي نمي‌كنيد و ناسازگاري موتور نيز براي جلب توجه است! موتورها هم مانند ديگر وسايل نقليه براي كار درست و روي روال، به رسيدگي مدام و مراقبت نيازمندند. اگر اين مراقبت‌ها به درستي انجام شود اوقات خوشي با موتورتان خواهيد داشت.

دو روغن در عملكرد موتورسيكلت تاثير فراواني خواهند داشت؛ روغن گيربكس و روغن موتور. اين دو با توجه به ميزان كاركرد وسيله نقليه تعويض مي‌شوند. البته تعويض روغن گيربكس با توجه به نوع موتور و توضيحات منتشر شده در دفترچه راهنما انجام مي‌گيرد. تعويض به موقع روغن‌هاي موتور باعث روان شدن و حركت راحت‌تر دنده‌‌ها مي‌شود و همچنين موتور را خنك نگه مي‌دارد. مراحل و آموزش تعويض روغن موتور را مي‌توانيد از اين بخش مطالعه كنيد.

از سوي ديگر عوض نكردن روغن موتور مي‌تواند به آسيب‌هايي تبديل شود كه در كوتاه مدت قابل مشاهده نيست اما در صورت تداوم استفاده از موتورسيكلت، به عنوان بيماري‌هاي لاعلاج ماندگار مي‌شوند.

شمع با كيفيت بخريد

علاوه بر روغن‌ها، شمع نيز بخش ديگري از موتور است كه نياز به مراقبت‌، نگهداري و در صورت نياز تعويض دارد. شمع در ساختار موتورسيكلت وظيفه ايجاد جرقه‌اي را بر عهده دارد كه موجب احتراق بنزين مي‌شود. بنابراين، قطعه مورد نظر بايد از با كيفيت‌ترين مدل‌هاي موجود در بازار تامين شود. همچنين براي تعويض نيز بايد از اطلاعات مندرج در دفترچه راهنما استفاده كرد.

دليل ناله‌هاي كمك فنر

سلامت كمك فنر تضمين‌كننده راحتي و سلامت موتورسوار و سرنشين آن است. خرابي كمك فنر نشانه‌هاي مختلفي دارد. صداي ناهنجار موقع ترمز و مشاهده بخار روغن روي فنر از جمله نشانه‌هاي خرابي اين بخش حياتي موتور است. هر كدام از اين نشانه‌ها نيز دليلي مشخص دارند. مثلا اگر اخيرا هنگام ترمز صداي ضربه مي‌شنويد بايد بدانيد كه سطح روغن در فنرهاي موتور شما كاهش پيدا كرده و ادامه اين روند كمك‌ها را از كار مي‌اندازد.

جابجايي بهترين پيك موتوري ويژه و سريع كالا و مسافر با راكبين آموزش ديده در سفرهاي درون شهري و برون شهري.

استفاده از وسايل نقليه نيازمند نگهداري و مراقبت دقيق و حرفه‌اي است. رعايت نكردن اصول نگهداري مي‌تواند موجب كاهش عمر موتور سيكلت شود.بنابراين افرادي كه دائم از موتورسيكلت استفاده مي‌كنند بايد نكات و آموزش‌هاي نگهداري را مرتبا مرور كرده و رعايت كنند. يكي از اين دست مراقبت‌ها به نگهداري موتور (انجين) موتورسيكلت مربوط مي‌شود.

اصلي‌ترين مورد در ارتباط با انجين كه به صورت منظم بايد رعايت شود، تعويض روغن است. موتورسواران اغلب گمان مي‌كنند كه تعويض روغن كار ساده‌اي است اما در عمل، نكات حرفه‌اي و تكنيكي از سوي آنها رعايت نمي‌شود و همين مسئله باعث كوتاه شدن عمر موتور مي‌شود. در ادامه نكات مهم تعويض روغن در انواع موتور سيكلت را مرور مي‌كنيم.

مقدمات تعويض روغن به شيوه استاندارد

در مورد تعويض روغن موتورسيكلت‌ها بايد بدانيد كه لازم است موتورِ دستگاه كمي گرم باشد. البته اين ميزان گرما نبايد به اندازه‌اي باشد كه دست را بسوزاند. براي اينكه حرارت انجين به اندازه مطلوب برسد لازم است حدود ۳۰ دقيقه مسافتي معادل ۱۰ كيلومتر را طي كنيد. معمولا با طي اين مسافت، گرماي مورد نياز ايجاد مي‌شود. حالا همه چيز براي يك تعويض روغن حرفه‌اي آماده است.

موتور هوندا ۱۲۵cc داراي ۲ پيچ تخليه روغن است. بنابراين، هنگام تعويض روغن بايد به اين نكته توجه كرد. البته مدل‌هاي مختلف موتورها ريزه‌‌كاري‌هاي مخصوص به خود را دارند كه وقتي كمي تجربه چاشني روش‌هاي حرفه‌اي كنيم، مسئله به سادگي حل مي‌شود.

عمليات آغاز مي‌شود

هنگام تعويض روغن لازم است روغن كاركرده از مخزن خالي شود براي اين كار به ظرف پهن و نسبتا بزرگي احتياج داريد. تخليه روغن كاركرده در ظرف بزرگ براي بررسي ظاهر آن و شناسايي مشكلات احتمالي است.

پس از خالي كردن روغن كاركرده، اجازه دهيد روغن سرد شود. سپس با بررسي آن مطمئن شويد كه رسوب‌ها،ذرات ريز و   قطعات غيرعادي درون روغن مشاهده نمي‌شود. در صورت مشاهده چنين وضعيتي لازم است نسبت به بررسي و رفع اين مشكل اقدام كنيد.

تعويض روغن در برخي مدل‌ها ملاحظات مخصوص خود را نياز دارد. به عنوان مثال گاهي فشار روغن موجود در مخزن موتورسيكلت‌هايي كه فيلتر روغن فلزي دارند در اثر فشار به بيرون پرتاب مي‌شود. همچنين هنگام تعويض روغن بايد شرايطي ايجاد كرد كه روغن موجود، به صورت كامل تخليه شود. براي اين كار زماني كه موتور خاموش است به آرامي  با ۵ تا ۸ باز دست هندل بزنيد، ۱۰ تا ۲۰ دقيقه نيز صبر كنيد تا تمام روغن موجود تخليه شود. دو سه هندل در هر ۵ دقيقه نيز مي‌تواند به تخليه كامل روغن كاركرده كمك كند.

براي ريختن روغن جديد نيز هرگز تا زماني كه موتور (انجين) گرم است روغن را در مخزن نريزيد. در پايان نيز نبايد پيچ كارتر را بيش از حد متعارف سفت كرد.

همچنين اگر بخار روغن را روي كمك فنرها مشاهده كرديد بايد بدانيد كه كاسه نمدهاي كمك فنر، خراب شده‌اند و به سرعت بايد به فكر تعميرشان باشيد. از ديگر نشانه‌هاي نگران‌كننده كمك‌فنر نيز مي‌توان به عدم ارتعاش يا بازي كمك‌ها اشاره كرد. زنگ زدگي در قسمت سيلندر مي‌تواند يكي از مهمترين عوامل اين مشكل باشد. در آخر نيز بايد به يكي از شايع‌ترين مشكلات كمك‌فنرها اشاره كرد. خرابي غلظت روغن كمك‌ها موجب ايجاد پرش كمك در سرعت‌گير‌ها خواهد شد.

مقالات مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *