پست وبلاگ

تفسير نتايج تست کرونا بايد توسط پزشك باشد

آزمايش آنتي بادي كرونا يكي از روشهاي تشخيص عفونت كرونا ويروسي SARS-CoV-2 يا كوويد-19 (COVID-19) مي‌باشد كه بصورت سرولوژي و بر اساس روش الايزا انجام مي‌گيرد. اين روش از نظر سازمان بهداشت جهاني به عنوان يك ابزار كمكي به منظور بررسي سابقه آلودگي  فرد با ويروس كوويد-19،  مورد تاييد مي‌باشد.

در حال حاضر اين تست به دليل قيمت ارزان، دسترسي راحت، مدت زمان كوتاه انجامآزمايش، نمونه‌گيري راحت، و عدم نياز به تجهيزات آزمايشگاهي بسيار تخصصي به‌عنوان يك روش‌ رايج براي بررسي سابقه آلودگي افراد به ويروس SARS-CoV-2 به‌كار برده مي‌شود.

در روش سرولوژيكي الايزا، در نمونه خون افراد وجود فاكتورهاي ايمني زاي ضد ويروس كوويد-19 به نام آنتي بادي ارزيابي مي‌شوند آنتي بادي هاي اختصاصي يا ايمونوگلوبولين ام (IgM) و جي (IgG)  آنتي‌بادي‌ها كه ايمونوگلوبولين يا پادتن نيز ناميده مي شوند، فاكتورهاي ايمني‌زاي اختصاصي و از جنس پروتئين مي باشند. وجود آنتي‌بادي در خون نشان دهنده پاسخ سيستم ايمني فرد نسبت به عوامل عفوني مختلف مي‌باشد. در افراد سالم پس از ورود ويروس-كوويد-19، IgM به عنوان اولين آنتي‌بادي ضد ويروس توليد مي‌شود.

با گذشت زمان آنتي بادي اختصاصي‌تري به نام IgG توليد مي شود. مقدار اين آنتي‌بادي ها به تدريج افزايش مي‌يابد و براي مدتي در خون باقي مي‌ماند. بر اين اساس در روش سرولوژيكي الايزا، از طريق ارزيابي وجود آنتي‌بادي‌هاي اختصاصي ضد ويروس كوويد- 19 (تيتراسيون آنتي‌بادي‌هاي اختصاصي) سابقه مواجه افراد با ويروس قابل بررسي است.

سرويس تخصصي تست كرونا اسنپ دكتر با هدف دسترسي راحت‌تر افراد راه‌اندازي شده ‌است. شما مي‌توانيد در همان اپليكيشن اسنپ به سرويس «پزشك و مشاور» برويد و درخواست تست كرونا در منزل را ثبت كنيد و يا از طريق اپليكيشن و سايت اسنپ دكتر نسبت به رزرو آزمايش كرونا اقدام كنيد. پاسخ تست در كمتر از ۴۸ ساعت از طريق اسنپ دكتر در اختيار شما قرار مي‌گيرد.

تفسير نتايج حاصل از اين تست بايد توسط پزشك و با توجه به سوابق باليني و اجتماعي فرد انجام گيرد. با استفاده از اين تست افراد بدون علامت اما آلوده به ويروس كوويد-19 كه به عنوان ناقلين سالم در نظر گرفته مي‌شوند،  نيز قابل شناسايي مي‌باشند.

انجام آزمايش سرولوژي الايزا در افرادي كه سيستم ايمني آنها دچار اختلال مي باشد (افراد مبتلا به بيماري هاي خودايمني يا سرطان) و يا مصرف‌كنندگان داروهاي سركوب كننده سيستم ايمني مانند كورتون، پيشنهاد نمي شود. بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهاني بهترين زمان انجام تست آنتي بادي كرونا به روش  الايزا SARS-CoV-2 IgG,IgM از اواخر هفته دوم تا اواسط هفته سوم پس از مواجهه فرد با عوامل پر خطر يا بروز علائم باليني بيماري كوويد-19 مي‌باشد.

در افراد سالم از دومين روز ورود ويروس SARS-CoV-2 به بدن، سيستم ايمني فرد‌ براي مقابله با ويروس  فعاليت خود را از طريق توليد آنتي‌بادي‌هاي اختصاصي (IgM) آغاز مي‌كند.

از طرف ديگر در صورت ابتلا به ويروس كرونا واطلاع نداشتن از آن، ممكن است بيماري را به ديگران منتقل كنيم، بنابراين آگاهي از ابتلا به بيماري اهميت قابل توجهي دارد. در اين موارد انجام آزمايش كرونا مي‌تواند به پيشگيري از گسترده‌تر شدن بيماري در اجتماع و همين‌طور پيگيري و درمان بهتر بيماري كمك كند.

 

آزمايش كرونا براي شركت‌ها و سازمان‌ها

علاوه بر اقداماتي كه براي پيشگيري از ابتلا به كرونا در محل كار انجام مي‌شود برخي از شركت‌ها و كارخانه‌ها و سازمان‌ها از كاركنان خود آزمايش كرونا هم مي‌گيرند.

به همين منظور براي سهولت، اسنپ دكتر اين امكان را فراهم كرده است كه سازمان‌ها به تعداد لازم درخواست خود را در اسنپ دكتر بفرستند و پس از هماهنگي، تست‌هاي مربوطه در محل سازمان انجام شود.

در صورتي كه تعداد درخواستي شما براي تست كرونا بيش از ۱۰ عدد است و يا براي سازمان خود درخواست آزمايش كرونا داريد براي گرفتن تخفيف و هماهنگي با شماره ۰۲۱۴۹۱۸۷۶۵۴ تماس بگيريد.

تست كرونا در منزل

آزمايش كرونا اسنپ دكتر زيرنظر مراكز خدمات پزشكي و آزمايشگاه‌هاي معتبر با رعايت موارد ايمني و بهداشتي در منزل و محل كار شما انجام مي‌شود. همچنين انجام اين آزمايش براي مسافرين بين‌المللي كه نياز به ارائه گواهي سلامت دارند، امكان‌پذير است.

با گذشت زمان و اوايل هفته دوم، علاوه بر آنكه مقدار توليد و تجمع آنتي بادي IgM ضد كوويد-19 در خون افزايش مي يابد، آنتي‌بادي تخصصي تري به نام IgG  نيز قابل شناسايي مي‌باشند.

ميزان توليد IgG از هفته دوم آغاز مي‌شود و در اواسط هفته سوم به حداكثر مقدار خود مي‌رسد و پس از آن با كمي تنزل، در سطوح  قابل تشخيص به روش الايزا  براي مدتي در خون باقي مي‌ماند (زمان دقيق آن هنوز به درستي مشخص نشده است).

انجام تست  SARS-CoV-2 IgG,IgM نه تنها براي بررسي سابقه آلودگي افراد به ويروس كوويد-19 قابل انجام است، بلكه به عنوان يك تست غربالگري براي شناسايي اهداكنندگان پلاسما به منظور درمان بيماران مبتلا به بيماري كوويد-19 و روش هاي پلاسما درماني نيز مفيد مي باشد.

مقالات مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *