پست وبلاگ

تكنيك مورد نياز براي تشخيص و درمان بيماري ها

اگر علاقمند به علوم طبيعي و طبابت هستيد و مي خواهيد به مردم كمك كنيد، اين حرفه مي تواند براي شما ايده آل باشد. پزشك بيماران را ويزيت كرده، بيماري و عفونت را تشخيص داده و درمان مي كند. يك پزشك بايد دلسوز و مسوليت پذير باشد. نياز است كه به افراد آرامش داده و اعتماد آنها را بدست آورد. برخي از آنها همچون پزشكان جراح بايد تحت فشار كار كنند و تصميمات سريع بگيرند.

بنابر تعريف پزشك در ويكي پديا : پزشك (به معناي دور كننده درد و بيماري) يا دكتر (در اصطلاح رايج) در دانش پزشكي كسي است كه به حرفهٔ پزشكي  يا طبابت، كه برگرداندن سلامت انسان به وسيلهٔ مصاحبه با بيمار، مطالعه، تشخيص و درمان بيماري يا آسيب ديدگي مي‌باشد، مي‌پردازد. اين معمولاً به دانش كافي آكادميك مانند آناتومي، فاماكولوژي ، فيزيولوژي و شناخت بيماري‌ها و درمان آن‌ها نياز دارد.

شما به عنوان يك پزشك در صورت حضور در بيمارستان يا درمانگاه، اغلب در گروهي كار مي كنيد كه شامل پرستاران، مامورين بهداشت، ماماها، مشاوران و كاركنان اداري است.

كار شما به صورت تمام وقت است. بسته به محل كارتان گاهي بايد به صورت شيفتي در شب ها و روز هاي تعطيل كار كنيد. البته امكان انجام كار پاره وقت نيز براي شما وجود دارد. اگر مطب شخصي داشته باشيد، ساعت كاري تان را خود شما تعيين مي كنيد.

همچنين در كنار پزشكي مدرن، طب سنتي شاخه ديگري از پزشكي را رقم زده و امروز طرفداران خاص خود را دارد كه تعداد آنها نيز كم نمي باشد.

طب سنتي را مي توان به اين شرح تعريف كرد:

پزشكي سنتي يا طب سنتي (Traditional medicine)  زمينه‌اي پرقدمت و متنوع است، كه به توصيف و بررسي آن‌دسته از سيستم ها و دانش پزشكي مي‌پردازد، كه در طي سده‌هاي پيشين و قبل از دوران طب مدرن، در جوامع گوناگون بشري بوجود آمده‌است.

طب سنتي به دو بخش نظري و عملي تقسيم شده‌است كه طب نظري شامل: ۱. امور طبيعيه ۲. اسباب وعلل و ۳. دلايل و علايم مي‌باشد و طب عملي به سه بخش: ۱. تدابير ۲. دارو درماني و ۳. اعمال يدي تقسيم مي‌گردد.

دسترسي سهل و آسان و به صورت ۲۴ ساعته به خدمات پزشكي در منزل، بي‌شك يكي از نيازهاي مهم بيماراني با شرايط خاص است. از آنجاي كه حضور در مراكز درماني در كلان‌شهرها بدليل ترافيك و اتلاف وقت پرهزينه خواهد بود و همچنين حضور افراد مسن يا ناتوان و بيماراني كه توانايي مراجعه حضوري را ندارند با مشكلات بسيار همراه است، اسنپ‌دكتر امكان استفاده از خدمات پزشكي در منزل را فراهم كرده است.

پزشك عمومي كيست؟

پزشك عمومي پزشكي است كه در بسياري از بيماري‌هاي موثر بر بدن، كه درمان اصلي آن‌ها شامل جراحي  نمي‌شود، تخصص دارد.

پزشك عمومي چه شرايطي را مي‌تواند درمان كند؟

پزشك عمومي تمام شرايط از جمله بيماري‌هاي موثر بر دستگاه‌هاي قلبي عروقي، تنفسي، گوارش، عصبي، خون‌شناسي يا غدد درون‌ريز را مي‌تواند درمان كند. نمونه‌هايي از شرايطي كه پزشك عمومي مي‌‌تواند درمان كند، در زير آمده است:

  1. سيستم قلبي عروقي
  2. فشار خون (فشار خون بالا)
  3. بيماري ايسكميك قلبي (آنژين، حمله قلبي)
  4. سيستم تنفس
  5. آسم
  6. آمفيزم يا بيماري انسدادي مزمن ريوي (COPD)
  7. ذات‌الريه
  8. فيبروز ريوي
  9. سيستم گوارش
  10. گاستروآنتريت (بيماري التهاب معده‌اي روده‌اي)
  11. بيماري كبد ازجمله سيروز كبدي
  12. سيستم عصبي
  13. سكته مغزي
  14. صرع (تشنج)
  15. زوال عقل
  16. خون‌شناسي
  17. كم‌خوني
  18. غدد درون ريز
  19. ديابت
  20. بيماري تيروئيد
  21. بيماري هيپوفيز

آيا پزشكان عمومي به موضوعاتي خاص علاقه دارند؟

بيشتر پزشكان عمومي به يكي از شرايط پزشكي ذكر شده در بالا علاقه‌مند مي‌شوند. درحالي‌كه آنها دانش پزشكي گسترده‌ي خود را حفظ مي‌كنند، اغلب به تمركز بيشتر روي يك موضوع تمايل دارند و با تحصيل در رشته موردنظر، در آن تخصص پيدا مي‌كنند.

پزشك عمومي چه آزمايش‌هايي را مي‌تواند انجام دهد؟

پزشكان عمومي مي‌توانند آزمايش‌هاي متنوعي را متناسب با شرايط شما انجام دهند. اين آزمايش‌ها ممكن است شامل تست‌هاي باليني نوار قلب (ECG)، آزمايش ادرار (U/A)، سطح قند خون، فشار خون و آزمايش مدفوع باشد. منبع معتبر مقاله

همچنين مي‌تواند شامل بررسي‌هاي آزمايشگاهي مانند آزمايش خون باشد. اين آزمايش‌ها به مشكلاتي كه با آن‌ها روبه‌رو هستيد مربوط است. علاوه‌بر آزمايش خون، آزمايشگاه ممكن است آزمايش‌هايي را روي ادرار يا مايعاتي از ديگر قسمت‌هاي بدن انجام دهد.

گاهي اوقات بافت‌برداري از بافت بدن براي تشخيص نياز است و براي آناليز كامل به پاتولوژيست فرستاده مي‌شود. تصويربرداري انجام شده توسط راديولوژيست‌ها نيز بخش ديگري از مسير بررسي را شكل مي‌دهد. اين تصويربرداري‌ها ممكن است شامل اشعه ايكس‌، CT اسكن، سونوگرافي و MRI مي‌باشد. آزمايش‌هاي پزشكي هسته‌اي نيز در برخي موارد استفاده مي‌شود.

سرانجام ممكن است پزشك عمومي شما را براي انجام برخي تست‌هاي تخصصي به متخصصي ديگر ارجاع دهد. متخصص قلب ممكن است آنژيوگرافي و متخصص دستگاه گوارش آندوسكوپي انجام دهد. يا متخصص ريه درخواست انجام تست عملكرد ريه را داشته باشد.

 

در ويزيت پزشك عمومي بايد انتظار چه چيزي را داشت؟

پزشك عمومي از دانش پزشكي گسترده‌اي برخوردار است و ويزيت را مطابق با مشكل شما پيش خواهد برد. آن‌ها ممكن است از ما درباره‌ي علائم فعلي، شروع آن‌ها، مدت زمان، ويژگي‌ها، تسكين يا تشديد عوامل و آزمايش‌هاي قبلي و درمان‌هاي انجام شده سوالاتي بپرسد. ساير مشكلات پزشكي، داروها، آلرژي‌ها و سابقه خانوادگي و اجتماعي نيز مهم هستند.

معاينه

پزشك عمومي شما را مطابق با مشكلتان معاينه مي‌كند. يك پزشك عمومي باتجربه مي‌تواند با معاينه‌اي ساده چيزهاي زيادي را دريافت كند. نگاه كردن به ناخن‌ها، دست‌ها، پوست، چشم‌ها و دهان مي‌تواند سرنخ‌هايي را به همراه داشته باشد. سپس معاينه قلب، شكم و درصورت لزوم سيستم عصبي (مغز و اعصاب)، معاينه را كامل خواهد كرد. اكنون پزشك شما، براي تاييد سوءظن‌هاي پزشكي خود، در مورد انجام آزمايش‌هاي مناسب تصميم خواهد گرفت.

 

وظايف

  • درمان اختلالات دروني مثل فشارخون، بيماري هاي قلبي، ديابت و مشكلات ريه، مغز، كليه، معده و روده.

  • تجويز دارو يا انجام معالجه و ديگر مراقبت هاي پزشكي خاص براي درمان يا پيشگيري از بيماري يا صدمات.

  • توضيح روند و نتايج آزمايش يا داروهاي تجويزي به بيماران.

  • مديريت و درمان مشكلات رايج سلامتي از قبيل عفونت، آنفولانزا و سينه پهلو بعلاوه بيماري هاي جدي، شديد و پيچيده در جوانان، بزرگسالان و افراد مسن.

  • تحليل پيشينه ضبط شده، گزارشات، نتيجه آزمايش ها و يا ارزيابي اطلاعات براي تشخيص وضعيت پزشكي بيمار.

 

 

دانش

  • پزشكي و دندانپزشكي: دانش اطلاعات و تكنيك هاي مورد نياز براي تشخيص و درمان بيماري ها و صدمات و نواقص انسانها كه شامل علائم، روشهاي درمان، ويژگي هاي دارو ها و واكنش هاي مربوط به آنها و اقدامات پيشگيري مربوط به سلامت بدن.

  • زبان انگليسي: دانش ساختار و محتواي زبان انگليسي شامل معني و املاي كلمات، قواعد تركيب و گرامر.

  • خدمات خصوصي و مشتري: شامل تشخيص نياز مشتري، كسب استاندارد هاي كيفيت در خدمات و ارزيابي ميزان رضايت مشتري.

  • معالجه و مشاوره: دانش اصول، روش ها و رويه هاي تشخيص، درمان و اصلاح معلوليت هاي جسمي و ذهني و مشاوره و راهنمايي در دوره خدمت.

  • روانشناسي: دانش رفتار انساني و عملكرد، شامل تفاوت هاي توانايي ها، علايق و شخصيت، يادگيري و انگيزش، روش هاي تحقيق روانشناسي و تشخيص و درمان اختلالات عاطفي و رفتاري.

مقالات مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *