پست وبلاگ

بيماري كرونا ويروس يك بيماري عفوني است

سازمان غذا و دارو روز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه در گزارشي جزئياتي از روند صدور مجوز براي چهار داروي گياهي درمان بيماري كرونا ارائه داد.

بهره مندي از ظرفيت هاي علمي و ذخاير عظيم داروسازي سنتي كه ميراث چند هزار ساله نياكان ماست، امروز هم مي تواند در مسير علمي گره گشاي مشكلات نوين جامعه بشري باشد.

تاكنون تعداد زيادي دارو كه ادعاي كمك به درمان عوارض ناشي از بيماري كرونا يا درمان قطعي اين بيماري را داشتند، به سازمان غذا و دارو ارجاع شده است و آن دسته از فراورده هاي مذكور كه داراي مستندات علمي مكفي بودند، به دقت مورد بررسي و تحقيق قرار گرفت تا در صورت گذراندن مراحل علمي و قانوني در نوبت صدور مجوز قرار ‌گيرند.

بر اين اساس طبق بررسي هاي صورت گرفته تاكنون چهار فرآورده طبيعي با اجزاي گياهي موفق به اخذ مجوز از كميسيون قانوني سازمان غذا و دارو براي بهبود علائم بيماري كوويد ١٩ شده اند و براي دو مورد آن مجوز موقت توليد به مدت ۶ ماه صادر شده است.

بيماري كرونا ويروس (COVID-19) يك بيماري عفوني است كه توسط ويروس كرونا ايجاد شده است. بيشتر افرادي كه با COVID-19 بيمار مي‌شوند علائم خفيف تا متوسطي را تجربه مي‌كنند و بدون درمان خاصي بهبود مي يابند.

ويروس كرونا عمدتا از طريق قطره هايي ايجاد مي شود كه فرد آلوده هنگام سرفه، عطسه يا بازدم ايجاد مي‌كند. اين قطرات بيش از حد سنگين هستند كه بتوانند در هوا آويزان شوند و به سرعت بر روي كف يا سطوح مي‌ريزند. بنابراين اگر در مجاورت فردي با كوويد-19 باشيد يا با لمس يك سطح آلوده و سپس چشم، بيني يا دهان، مي توانيد با تنفس در ويروس آلوده شويد.

منابع:

https://www.fda.gov/emergency-preparedness-and-response/counterterrorism-and-emerging-threats/coronavirus-disease-2019-covid-19

 

ويروس كوويد ۱۹ (COVID-19)

تفاوت عمده ويروس ها با هم در مولكول هاي RNA و همچنين در تركيب پوشش خارجي ويروس است. ويروس COVID-19 از پوششي از جنس پروتئين برخوردار است كه RNA آن را از عوامل محيطي محافظت مي كند. اين ويروس پس از ورود به دستگاه تنفسي و بخصوص ورود به ريه ها به داخل سلول هاي ريه وارد شده و در آنجا تكثير مي شود و موجب تخريب اين سلولها مي شود. يك ويروس در خارج سلول موجود زنده نيست . در خارج سلول، ويروس در صورتي كه ساختار خود را حفظ كرده باشد مي تواند بيماري زا باشد. در صورتي كه ساختار ويروس آسيب ببيند ديگر نمي تواند بيماري زا باشد.

ويروس COVID-19، ويروسي بزرگ و سنگين است در نتيجه نمي تواند در هوا معلق بماند. اين ويروس در بيرون بدن مدت طولاني نمي تواند بيماري زا بماند. اين مدت بستگي به نوع محيط دارد. در صورتي كه محيط نسبتا مناسب باشد اين ويروس مي تواند تا بيش از ۸ روز در خارج بدن فعال بماند.

چگونه بدن در برابر ويروس ها مبارزه مي كند؟

بدن ما به صورت طبيعي داراي سلول هاي گلبول سفيد در خون براي مبارزه با عوامل بيماري زا است. دو گروه از گلبول هاي سفيد در برابر ويروس ها مبارزه مي كنند. گروه اول ماكروفاژ ها هستند كه ذرات ناشناس داخل خون و بدن را مي خورند و از بين مي برند و دسته ديگر سلولهاي B هستند كه پادتن يا آنتي بادي ها را توليد مي كنند. پادتن ها موادي هستند كه مي توانند به پوشش ويروس ها چسبيده و آنها را از كار بيندازند. بنابراين بدن ما بصورت طبيعي در برابر ويروس ها داراي ساختار دفاعي است. در صورتي كه ويروسي به بدن وارد شود و گلبول هاي B توانسته باشند آنرا شناسايي كرده و پادتن ضد آن را توليد كنند، ديگر بدن در برابر آن مقاوم مي شود.

آنچه كه به تازگي موجب ترس و بيماري بسياري از هموطن هاي ما شده است، ويروس جديدي است كه اولين بار در شهر ووهان چين شناسايي شد. اين ويروس جديدترين آنها از خانواده ويروس هاي كرونا است. اين ويروس به نام COVID-19 نامگذاري شده است. نسخه هاي قديمي تر اين ويروس مانند سارس SARS هم در چين و كشورهاي ديگر از جمله ايران تا حدودي همه گير شد

تست كرونا در منزل

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

آزمايش كرونا اسنپ دكتر زيرنظر مراكز خدمات پزشكي و آزمايشگاه‌هاي معتبر با رعايت موارد ايمني و بهداشتي، در منزل و محل كار شما انجام مي‌شود. همچنين انجام اين آزمايش براي مسافرين بين‌المللي كه نياز به ارائه گواهي سلامت دارند، امكان‌پذير است.

امكان ارائه گواهي آزمايش كرونا قبل از پرواز، براي ايرلاين‌هاي زير فراهم شده است:

  • هواپيمايي قطر
  • هواپيمايي ايران اير
  • هواپيمايي ماهان
  • هواپيمايي قشم اير
  • هواپيمايي امارات
  • هواپيمايي ايرتور
  • هواپيمايي تركيش
  • هواپيمايي العراقيه

بهترين راه پيشگيري و كند كردن روند سرايت اين بيماري اين است كه اطلاعات كافي در مورد ويروس كرونا، علائمي كه ايجاد مي‌كند و نحوه سرايت آن را به دست آوريد و به توصيه‌هاي بهداشتي عمل كنيد. شما مي‌توانيد با زدن ماسك، شستن دست ها يا استفاده از مواد ضدعفوني كننده حاوي الكل و دست نزدن به‌صورت، از خود و ديگران در برابر اين ويروس محافظت كنيد.

وي با اشاره به اينكه هم اينك ميزان استفاده از ماسك در كشورهاي اروپايي در حدود 60 درصد است، گفت كه در صورت استفاده 95 درصد مردم از ماسك نيازي به اتخاذ تدابير محدود كننده وجود نخواهد داشت.

مدير منطقهاي سازمان جهاني بهداشت در اروپا همچنين از پرشدن 95 درصدي ظرفيت بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان هاي فرانسه و صد در صدي سوئيس خبر داد.

وي پيشرفت‌هاي اخير در زمينه ساخت واكسن كرونا در جهان را اميدوار كننده عنوان كرد و افزود: «اگر چه واكسن‌ها ويروس كرونا را به شكل كامل متوقف نخواهند كرد، اما در مبارزه عليه اين ويروس بسيار مفيد خواهند بود.»

مقالات مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *